De eer is tenminste gered, 7 juni, middag

7 juni 2017 - Guiyang, China

Ik kreeg een sterke tegenstander voor de laatste ronde: de 22-jarige Inhang Sam uit Macau. Macau is een voormalige Portugese kolonie die, net als Hong Kong, terug ging naar China bij de start van 2000. Toch heeft de regio nog een soort aparte status en mag, net als Hong Kong, deelnemen aan het WK go. Dit is natuurlijk ook zo voor Taiwan, dat door China niet als apart land erkend wordt.

​Dat herinnert me er aan dat ik nog moest vertellen hoe Trump mijn WK beïnvloed heeft. Eigenlijk zou het wereldkampioenschap dit jaar namelijk in Taiwan zijn. Maar Trump heeft na zijn verkiezing gebeld met de president van Taiwan. China vatte dat op als een soort erkenning van Taiwan als apart land. Dat verhoogde de spanning tussen China en Taiwan en China zorgde dat het WK niet naar Taiwan ging. Je wordt dus bedankt, Donald. Ook heeft dit gezorgd dat het WK pas zeer laat werd aangekondigd (eind april of zo) waardoor diverse landen in de problemen kwamen met het vinden van een geschikte of überhaupt een kandidaat.

​Maar terug naar het toernooi. Het werd een spannende partij. Ikinvadeerde vroeg in het middenspel een potentieel gebied van mijn tegenstander. Daar vond ik een leuke serie zetten waardoor mijn groep makkelijk ging leven. Ik stond daarmee in een klap duidelijk voor. Mijn tegenstander raakte een beetje in paniek en begon vroeg met terugkompogingen die net iets te ver gingen. Ik antwoorde strijdvaardig en tot twee keer toe kwam het tot een uitruil van forse gebieden en groepen. Maar het resultaat bleef dat ik voorstond en dat de situatie simpeler werd. Uiteindelijk won ik met 6,5 punt.

​De eers is dus een beetje gered. Ik zit in ieder geval ruim bij de bovenst helft van het toernooi. Maar omdat mijn tgenstanders niet erg sterk waren zal ik waarschijnlijk weer rond de 18e plaats of zo eindigen.

​Het toernooi is gewonnen door de Chinees. Het was toch nog spannend want China moest aantreden tegen Taiwan die pas een keer verloren had (een mooie overwinning van de jonge Tsjech Lukas Podpera). Als Taiwan gewonnen had zouden ze beiden slechts een verliespartij hebben en dan zag het ernaar uit dat Taiwan eerste zou worden vanwege sterkere tegenstanders. maar Bai Baoxiang won en behaald zo zijn derde wereldtitel.

Op dit moment vinden dopingtests plaats. De eerste drie en twee willekeurige spelers moeten een dopingtest ondergaan. Dit omdat de IGF is aangesloten bij het Internationaal Olympisch Comité niet dat er echt drugs zijn waardoor je beter gaat spelen.

Om half zeven is de prijsuitreiking. Ik zal daar vanavond nog verslag van doen.

1. Saskia:
    7 juni 2017
    Gefeliciteerd met je 18e plaats! Knap hoor! Geniet van je laatste dag!!
  2. Moeder Diesje:
    7 juni 2017
    Proficiat, je hebt je weer aardig geweerd en n 18de plaats, tussen alle knappe koppen is n prachtig resultaat