Plaats 15, 7 juni avond

7 juni 2017 - Guiyang, China

Uiteindelijk ben ik op plaats 15 geëindigd.

China won alles en eindigde daarmee op 16 punten (2 per partij). Niemand eindigde met zeven winspartijen maar er waren zeven personen met zes winstpartijen (12 punten). Om dan toch plaatsen toe te kennen wordt gekeken naar het totaal aantal partijen dat je tegenstanders gewonnen hebben. Hoe meer die gewonnen hebben des te beter jouw resultaat was (je hebt tegen sterke spelers gespeeld). Zo eindigt de Koreaan op plaats twee (zijn SOS, het totaal aantal gewonnen partijen door zijn tegenstanders:86. En op plaats acht komt Hong Kong, wiens tegenstanders maar 68 winstpartijen behaald hebben. En de rest komt daar tussen. Na de zes punters komen negen mensen met vijf winstpartijen, waaronder ik. Zoals ik voorspelt had zit ik in het onderste stuk van die groep en kom op de vijftiende plaats terecht. Mijn SOS van 62 is veel lager dan bijvoorbeeld Surin uit Rusland die met zijn SOS van 84 op de negende plaats terecht komt, net op het podium.

​Toch haald ik nog een beetje het podium. De speech van de voorzitter van de organisatie bevatte de volgende frase (volgens de vertaling): "We have somebody of 72, somebody of12 and we have The Dutch mister Frank from Hikaru nog Go."

​Hij benadrukte nog eens sterk in zijn speech dat China in allerlei opzichten wil helpen met het verspreiden van go. Je hoeft alleen maar om hulp te vragen. Hij kondigde onder meer aan professionals te sturen naar het Amerikaanse en Europese Go Congres. Hij benadrukte ook nogmaals om de vooruitgang in go-software te gebruiken bij het verspreiden van go. In het verre oosten heeft de publiciteit rond Alpha-go gezorgd voor een enorme boost in het aantal go-spelers. Ik ben bang dat dat voor het westen veel minder opgaat.

​Terugkijkend op de resultaten valt op dat de dominantie van de traditionele go-landen nog steeds groot is. Maar het gat met de jonge westerse spelers wordt steeds kleiner. De overwinning van Tsjechië op Taiwan is een teken aan de wand. Hierbij moet ik nog aantekenen dat Europa ook een professioneel systeem heeft opgezet dat nu vijf leden telt. Die mogen dus niet meer meedoen op het amateur wereldkampioenschap. en dat is jammer want sommige daarvan zouden zeker een top-drie-plaats pakken. Als je trouwens naar de eindstand kijkt, zou Surin van Rusland op de derde plaats geëindigd zijn als hij zijn laatste partij tegen Burzo gewonnen had. zijn SOS is veel hoger dan die van de Roemeen die door zijn overwinning 'slechts' zevende werd.

1. Pauline Koster:
    8 juni 2017
    Van harte gefeliciteerd, Frank! Knap gedaan!
  2. Sybo Bruinsma:
    8 juni 2017
    Complimenten voor deze prima prestatie. En nog bedankt voor je leuke verslagen en foto's.