Even pas op de plaats, 7 juni, ochtend

7 juni 2017 - Guiyang, China

De zegereeks is helaas vanochtend gestopt. Daniel Ko uit de USA was te sterk voor mij. Ik gebruikte heel veel tijd in de opening maar slaagde er niet in om de situatie naar mijn hand te zetten. Achteraf bleek ook dat ik niet over de juiste zetten heb nagedacht. Tsja, als die niet bij je opkomen dan wordt het lastig.

Ik loop vaak rond tijdens mijn partijen als mijn tegenstander nadenkt. Wat opvalt bij veel borden is de invloed van Alpha-go. Alpha-go is een go-spelend prograam, ontwikkeld door de firma Deep Mind. Dit bedrijf is een aantal jaren geleden voor een miljard dollar gekocht door Google. Niet omdat ze zo geïnteresseerd zijn in go maar vanwege de techniek achter het programma: zelflerende software. Alpha-go heeft afgelopen jaar twee keer een match gespeeld tegen de sterkste spelers uit Korea en china. In de eerste match wist de mens nog een partij te winnen (en verloor er vier). De andere werd een 3-0 overwinning voor Alpha-go. Het programma heeft via internet ook nog eens 60 partijen tegen top-profs gespeeld en die allemaal gewonnen.
Alpha-go heeft een aantal nieuwe zetten gespeeld waarde top-profs nog nooit over nagedacht hebben. Ook speelt het zetten die een aantal jaren gelden nooit gedaan werden omdat ze 'fout' waren. Dat geloofde iedereen. Nu zie je die zetten op diverse borden terugkomen. Want ja, Alpha-go speelt het.
Overigens heeft Deep-mind aangekondigd te stoppen met de verdere ontwikkeling van het programma. Ze gaan de software nu voor andere zaken gebruiken, zoals bijvoorbeeld het ontwikkelen van nieuwe medicijnen. Ik heb zelf altijd gelooft dat tijdens mijn leven geen programma zou komen dat mij zou kunnen verslaan, laat staan een top-prof. Maar ik heb ongelijk gekregen. Dat komt gedeeltelijk omdat het programma eigenlijk niet meer door de mens is samengesteld. Het programma is sterker geworden door heel veel tegen zichzelf te spelen en het neemt nu beslissingen waarvan wij niet meer weten wat de beweegredenen zijn.

Vanmiddag de laatste partij en dan de prijsuitreiking. Ik hoef mijn goede pak in ieder geval niet aan want ik krijg geen podiumplaats. Dus dat scheelt weer. ik ga wel mijn uiterste best doen dat vijfde puntje te pakken.

Morgen gaan we naar de waterval bij Huangguoshu, een van de grootste van China. Vrijdag ga ik weer op het vliegtuig jullie kant op. Leuk dat jullie met zoveel mensen kijken. Gisteren waren er 1250 pagina-bekijks van zo'n 75 personen.